Frankrike, feels like home

Resan gick förvånansvärt bra efter omständigheterna, köpte en korsordstidning och en pucko och satte mig utanför gaten och började tjattra med ett astrevligt äldre par som hjälpte mig med påstignignen. Hittade min plats vid fönstret och den rutinerade fasan tog sig plats i maggropen, men så spratt det till och jag var i luften. Försökte fortsätta med mina korsord, men min hjärnkapacitet hade dalat med x antal procent pga sömnbrist, så slumrade ist till lagom tills den fattiga frukostbrickan med vidrigt nyponte serverades. Det tog väl cirkus 2 timmar och sen satte jag foten i Nice. Kändes precis som hemma. En fantastisk känsla att bara ta ett djupt andetag och allt av bekymmer och vardag kopplas automatiskt till en undermedveten telefonsvarare.

Det har varit många spatseringar på promenade d´anglais, badstunder i Antibes (pappa gjorde ett försök att lära mig kråla, men vi upptäckte att jag är lika smidig som robocop), en heldag på IKEA, galen förkylning (har du någonsin hostat och nyst på en och samma gång? It ain't easy), shoppande, utsattes för ett galet nattligt åskoväder som fick hela världen att lysa i strobeljus, Gråben och Hjulben, bullar och kakor till frukost, en tripp till Ventimiglia, många trevliga balkongtimmar i 48graders eftermiddagssol och smirnoff ice, pub Thor och en hel känslostorm om att känns så jävla bra.

    

     

  

    

    

    

  

   



10 saker som är extremt charmigt med Frankrike;
- Dom har actually Rosa toalettpapper som standard.
- På Place Massena har dom ställt upp lyktstolpar formade som Gubbar som ändrar färg.
- Ja, jag tycke att spårvagnar är liite charmigt.
- Åskovädret, ett liknande lär aldrig komma till Sverige.
- Här är det Inte okej att ha urringat, det anses slampigt och osexigt.
- promenade d'anglais, går icke att beskriva.
- Okej att dom inte gillar att snacka engelsa, men bortsett från det är alla glada och vänliga.
- Dom har glass verkligen glass i Alla smaker.
- Dom slicar upp pizzan åt en vid hemleverans
- Stenstränder

10 saker som är extremt ocharmigt med Frankrike;
- Mkt snack och liten verkstad (erfarenhet av killarna som skulle fixa vattenskadan för ett år sen).
- Har inte vett att ens försöka göra sig förstådda på engelska, värdlöst när man skulle införskaffa hostmedicin (Je voudrais le spray nasal, et medecine pour le mal de gorge et pour la toux)
- Kan ta mig fan inte parkera schysst
- Dubbar ALLT till franska. A L L T.
- Mickael Jackson-wannaben på promenade d'anglais som har stått där de senaste 20 åren.
- Om en fransk kassörska gör fel kan hon själv inte rätta till det, utan skickar en vidare till kundtjänst.
- Charmen med tatueringar har inte riktigt kommit hit än
- När man handlar kläder får man varenda galge med sig...WHY?
- På tok för många hundägare som inte fattar hur man beter sig.
- Alla mysiga creperiorhar occuperats av kebabställen. Inte okej.

"...life is not measured by the number of breaths we take,
but by the moments that take our breath away
..."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0