Älskade Stockholm

Apropå det här med att jag hade en mkt trevlig pratstund med pappa på väg hem från Uppsala, så kom vi in på ämnet "tunnelseende". Har ni tänkt på hur lätt man hamnar i samma ekorrhjul med samma rutiner och plikter, och man krymper omedvetet världen till en liten bubbla som man inte vet hur man kan ta sig ur, om man ens någon gång inser var man befinner sig?
Jag vet att när jag vill hitta på något en ledig dag kommer de klassiska alternativen; bara ta det lugnt framför tv:n, flirta med någon på fika, hänga i något centrum/stan eller dylikt. Inte helt värdelöst, men som när jag skulle träffa E för några veckor sen: Ska vi promenera i stan som vanligt? Ska jag träffa en kompis är det alltid rutinerade aktiviteter där också; fika, shoppa, eventuellt bio, eller bara hänga hos någon för att bara få vara. Inget fel i det iof, jag tycker det är skitmysigt att fika och allmänt hänga.
Men vad hände med guldkant på vardagen?

Vad hände med strapatsen till TomTits? Upplevelsen på Cosmonova? Vad hände med den där timmen på salt-spa, den där kvällen vi egentligen skulle ha besökt caféet som är öppet dygnet runt, Junibacken, Skansen, musikalerna som går, träningarna med T, eller det här med att ta tag i Core-timmar? Gå vilse med flit i stan med E för att försöka bättra på våra katastrofala lokalsinnen? Bara den här lilla grejen med att eventuellt baka när man är hemma hos någon? Båtturen i skärgården, trampbåtshyrningar, skridskoåkning, endagskurser (magdans, vargklappning eller en nyttig kurs som tapetsering?), badhusbesök, roliga mässor, ta en tripp till Stockholms alla porraffärer eller slösa en femhundring på att för en gångs skull få schyssta nails.

Det är så jäkla synd att man lägger till sig det här tunnelseendet, och nagar om att det inte finns så mkt att göra "i synnerhet nu när det är vinter och kallt ute", när det egentligen finns tusen saker att göra bara man lägger ner lite engagemang, bara man anstränger sig lite någon gång ibland finns det hur många saker som helst att se och uppleva. Någon som är på?

Min Morfars sista bok heter "Älskade Stockholm", där han stadsdel för stadsdel tar upp lite mer okända saker i Stockholm som är värda att se. Allt från skyltar och statyer till parker och mysiga gränder. Har än så länge inte riktigt tagit mig igenom boken själv, men jag är sjukt sugen på att se minst hälften som jag sett att han tar upp. Jag rekommenderar.

Everything you want - Vertical Horizon 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0