2010

Jag vet att jag var skamligt otaggad inför nyårsfirandet. En rutinerad hemmafest kändes inte riktigt så lockande, i synnerhet under alla omständigheter. Hellre hade jag velat göra något helt annorlunda; dra ut på kryssning, utomlands eller till en skidbacke (och jag som inte ens kan åka skidor). Fly landet, eller iaf fly Stockholm. Dessvärre är det lite tight att komma på det några veckor innan firandet ska äga rum, så det var bara att bita ihop på nyårsaftonen.
Så självklart blev det ännu en middag med hemmaferre här i lägenheten. Tack gode Gud att jag bett om att få jobba så att jag slapp engagera mig det minsta i några förberedelser what so ever. Jag lejde en skjuts, fick göra mig iordning på 20 min och satte mig vid ett dukat bord med tio trevliga och glada människor och svullade perfekt oxfilé med potatisgratäng.

Självklart hade det stissats till uppgifter till varje middagsgäst som man skulle utöva "diskret" under middagen. Allt från att "grymta som en gris när du skrattar" (jag garvade så att jag dog) och "snacka med ljudeffekter" till "sno mat från andras tallrikar" (som undertecknad inte kan göra diskret) till att "klaga på maten". Actually helt fantastiskt roligt, speciellt efter ett gäng snaps och tranbärsdrinkar.

Efter alla satte sig tillrätta som feta grisar i sina stolar mellan huvudrätten och desserten, blev vi sällskapade av sex trevliga pers till, och då blev det genast fart med fyllebingo. Drinklekar, häftiga diskussioner, paparazzies och givande skitsnack ledde kvällen över förväntan, och helt plötsligt var klockan några minuter i tolv och det var dags att knata ut i kylan och smälla raketer och hiva i sig en halv Asti Cinzano Martini. Vid tolvslaget kom resten av packet med ytterligare åtta trevliga till, och efter att alla hade pussats och kramats nästan till körtelfeber, var året äntligen slut.

Självklart ledde också det ena till det andra och någonstans mitt i natten blev det för mkt alkohol och skitsnack och slutade med snedtändning, slagsmål, hiss-kurragömma, ensam trapphusmaraton och telefonjakt. Precis sånt som hör till ett nyårsfirande.

Ingen spydde för en gångs skull iaf.

Gott nytt år!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0