Rhodos - bränd, körd och tatuerad

Då har man blivit hemflugen från Grekland. Synd när man mer än gärna hade spenderat ännu en vecka på denna fantastiska ö. Bodde på ett tjusigt fyrstjärnigt hotell mittemot stranden med snobbig personal, övergödande lunch (jag menar, två huvudrätter?), griniga gäster (QUIET!!!), liten men fungerande pool (kunde iaf äntligen lära mig att dyka någorlunda) och och seg service (en halvtimme på att få sin drink? Jag menar, åker dom ut och plockar jordgubbar när dom ska stissa till en strawberry daiquiri?). Klarblå himmel 24/7 och mellan 35-40 grader dagligen, så ibland kunde det t o m vara lite för varmt så att man för första gången spenderade mer tid i skuggan än solen.

Men allt var toppen! Kom till hotellet halv 4 natten mellan onsdag och torsdag, och började semestern på torsdag eftermiddag istället. Det blev till att inviga poolen med ett par simtag och ta en runda i Rhodos stad. När vi sitter på en rekommenderad restaurang (yamas), tittar jag ut på folket som går på vägen. Och vem ser jag då om inte en snubbe som brukar handla av mig? Vi bara tittar förvånat på varandra innan jag nästan skrattande vänder bort blicken med den tragiska tanken om att aldrig någonsin riktigt komma ifrån jobbet. Hur som helst, ett par tre fyra drinkar senare hittar vi bargatan, en tredjedels gata fullspäckad med små öppna barer där personalen tävlar om vem som spelar de svenska låtarna högst. Det formligen skrålade av yeah yeah wow wow, sommartider och eloise, det vimlade av skandinavier och vi hittade baren "no name" med en "varning för älgar-skylt" på framsidan. Högst upp på väggen stod det blåbärsshotts, vilket var varm blåbärssoppa, sprit och lite vispgrädde på toppen. En shot för sig som la sig bra i magen tillsammans med alla Lumumba (typ pucko och sprit) och Sex on the beach vi kunde få tag i. Jag blev upplyft på Bs rygg och axlar mitt på gatan och när vi senare går mellan krog och krog känner jag plötsligt en arm om mig med orden "Hey, miss Sweden"! Och  vem var det om inte min halvgrekiska kund som det visade sig bodde på Rhodos, vilket var rätt fashinerande. Blev buren på Bs axlar på hemvägen, L kissade bakom sina favvobilar och F fick ett par fyrbenta kompisar, och redan den första dagen på Rhodos var vi tillsammans typ 3000:- fattigare.


F låg sjuk dagen därpå, så det blev en heldag vid poolen. Vi två försökte gå ut och ta en tripp till en restaurang, men utan resultat, och det blev lite snacks från Supermarket till middag för mig. B och L hade tagit sig an ännu en röjarkväll i Gamla stan för att avsluta med alldeles för mkt ouzo på bargatan, för att sedan terrorisera mig och F på natten.

På lördagen tog vi oss till den lite finare stranden Faliraki och försökte gassa i 38 grader så gott det gick, pimplandes på våra corona. Att få förfriskningar var dock en konst när det var en bar på ca 10 vattensportuthyrningar. På eftermiddagen blev B dålig, och Jag, F och L tog oss ut och käkade på det asutralienska stället Jack's, där L hade fått en napp på ett skånskt lammkött. Tanken var att vi skulle till det omtalade Paradisio Beach Club, men det var lite otaggad stämning, så den idén dissades rätt fort, och avslutades efter ett par drinkar på finska stället Lounge med en mysig hemmakväll.

B repade sig lite på söndagen, och vi hyrde en jeep över dagen, tog oss till Lindos och red på alldeles för söta åsnor upp till Akropolis. Ner tog vi oss lätt halkandes på fot, vadade lite i det fantastiska långgrunda vattnet och tog oss sedan hem tillbaka till Rhodos Stad. Den här kvällen käkade vi i Gamla stan, och jag fick känna på de omtalade vägarna för första gången. Istället för klassisk kullersten hade man lagt ut kanske halvdecimetersstora stenar över i stort sett hela vägarna - för hand. Inte det skönaste att gå på med högklackat. Men det fanns hur många turistbutiker som helst som vi tog oss igenom innan jag och L tog ett par drinkar på hotellet medan våra män hade knatat upp till rummet. Medan vi sitter där och snackar skit ser vi en audi cab susa förbi med en fossil bakom ratten, sakta in, spana in oss och försvinner. Efter ett par minuter har gubben satt sig vid bordet bakom oss och började flirta med L. Efter vi tvingat i oss Blue Hawaiis och White Ladies, tänkte vi att det var dags att föra killarna sällskap, så vi betalar och tar oss till hissen, ivrigt snackandes om den obehagliga gråhåringen. När hissen kommer ner hör vi någon komma springandes mot oss, och självklart är det han som vill ta hissen tillsammans. Jag trycker på våning 2, L på våning 3 och när även han trycker på trean rös det till längs ryggraden, och L steg av på tvåan med mig. Vi bankar på dörren, och den modiga F får eskortera oss upp till hennes rum innan han streakar hela vägen tillbaka till oss.
Mestadelen av måndagen spenderades på vattenland, med rutchkanor, nerspolningar, badringar och madrasser. Ruskigt kul förutom att man fick vänta en halvtimme innan man fick sin tur att åka. L följde inte med och vi hittade henne vid poolen när vi kom tillbaka till hotellet. Hon hade mkt hellre tagit en runda i stan och ätit på McDonalds. På kvällen kände vi för italitenskt och hamnade på en restaurang som hette the Corner. Dom hade tre pizzor att välja mellan - Capricciosa, Hawaii och Margarita. Efter en extremt lyckad förrätt med tzatziki, vitlöksbröd och halloumi specialbeställde jag och F varsin capricciosa utan champinjoner och resten tog varsin hawaii. Då blev det strömavbrott. Vi fick säkert vänta på våra pizzor en timme innan dom serverades halvljumma. Som substitut för svamp låg där lök och paprika, som gav en konstig men fungerande smak, medan de härskna hawaiisarna knappt smakade något alls och B fick kompensation med en Bolognese ist. Då B och L kände sig hängiga fortsatte jag och F till bargatan och tatuerade oss (äntligen, nedräkningen har börjat, one taken and six to go!) på insidan av handleden. Visst gjorde det ont, men inte riktigt där han tatuerade utan hela handen kändes som om den blev besprutad med elektricitet, vilket var rätt obehagligt men ack vad nöjd jag blev över att jag äntligen gjorde det.
Vi tog en båttur på tisdagen rätt tidigt, så vi la oss på en gång efter det. En sex timmars resa under solen besökte vi tre vikar där vi fick vada i det klara varma vattnet, snackade med en annan svensk familj, lörste korsord och drack öl. Det var den här dagen vi actually fick all färg, och jag (som aldrig bränner något) brände axlar, mage och knän. Ingen höjdare. Det blev lite till att vila innan vi käkade på en fin restaurang som hette Romeo i Gamla stan, med mkt god mat och usla drinkar. Jag beställde en cider, och blev serverad cider blandat med öl, vilket var det skummaste jag druckit i hela mitt liv. Vi försökte handla det sista innan vi tog en tur förbi bargatan och hem igen.

Tack alla för den lilla upplevelsen, Rhodos besöker vi fler gånger!

Om och om igen - Pelle Almgren

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0